Project: leer bekleden dashboard

Topics over het interieur, dashboard, bekleding, etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Project: leer bekleden dashboard

Bericht door Paul »

Ik ben een project gestart om een gescheurd type 2 dashboard met leer te bekleden.

Afbeelding

Op eBay zijn voorgestikte leren hoezen te krijgen voor de verschillende types E24’s.
Deze hoezen van JF Customs uit Engeland zijn van nette kwaliteit, het leer is mooi en stikwerk is netjes. Zo’n hoes heb ik dus aangeschaft.

Om het dashboard voor te bereiden, ben ik gestart met het repareren van de scheuren. Eerst heb ik de scheuren vlak geschuurd omdat het omhoog stond. Daarna heb ik de scheuren wat gevuld met lijm en plamuur.

Afbeelding

Na overleg met M6.Piet, die ook met een identiek project is gestart, heb ik besloten om niet te gaan voor de type 2 hoes (uitvoering met muntenbak) maar voor een type 3 hoes (zonder muntenbak). Reden is dat mijn E24 aan de buitenkant ook reeds gedeeltelijk is aangepast naar type 3. Ook is een type 3 hoes een uitvoering die daadwerkelijk zo door BMW is geleverd, wat de uitstraling veel origineler maakt dan met een nooit geleverd type 2 leren dashboard.

Vanuit JF Customs wordt geadviseerd het leer op het dashboard te lijmen. Ik wil dit echter liever bevestigen zoals het origineel is gedaan bij een type 3. Dat is met een schuimlaagje onder het leer.

Het dichten van het muntenbak heb ik gedaan met purschuim en de laatste gaatjes met montagekit. Een solide basis voor het dichten van de bak.

Afbeelding

Gedicht met pur en montagekit

Afbeelding

Afwerklaag plamuur

Volg dit topic om het verdere vervolg van deze ombouw te zien.
M6piet
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020, 17:38

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door M6piet »

Goed bezig Paul
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door Paul »

M6piet schreef: 15 okt 2020, 13:30Goed bezig Paul
Thanks Piet, jij ook!

Ik ben inmiddels ook aan de middenconsole begonnen.
Bovenkant heb ik een laagje van 3mm dik schuim aangebracht tussen de console en het leer. Zijkanten en randjes direct op de console gelijmd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door Paul »

Ik ben begonnen met het plaatsen van het leer op het dashboard. Op enkele plekken heb ik schuim onder het leer geplaatst om een mooi egaal oppervlak te krijgen. Op andere plekken heb ik het leer direct op het dashboard gelijmd om een goede hechting te krijgen en om er voor te zorgen dat de gestikte lijnen netjes rechts zijn.

Afbeelding

De voorste stiknaad heb ik direct op het dashboard gelijmd met Bison TIX. De stiknaad is hierdoor netjes rechts en zit stevig vast.

Afbeelding

Het rechter gedeelte van het bovenkant heb ik beplakt met schuim. Vervolgens heb ik het schuim ingespoten met 3M 90 spraylijm. Het randje onder de luchtroosters heb ik ingelijmd met Bison TIX. Leer verwarmd met een hetelucht föhn en vervolgens strak getrokken over het schuim en vastgedrukt op het ingelijmde Bison TIX randje.

Afbeelding

Rechter deel van het bovenvlak zit nu vast en ziet er strak uit dankzij het schuim.

Afbeelding

Ik heb het volledige bovenvlak niet in één keer afgewerkt omdat het dan onmogelijk is om de uitstekende hoek aan de voorkant van het dashboard strak aan te trekken. Het rechter gedeelte is nu strak en zit vast. Nu heb ik het linker gedeelte ingelijmd en ijzerdraadjes bevestigt aan de vooraf ingenaaide stalen pin. Deze pin geeft de mogelijkheid het leer goed onder spanning te monteren. Ik heb gaatjes in het dashboard geboord en de draadjes aan de onderkant vastgezet.

Afbeelding

Bovenvlak is nu volledig strak gemonteerd op het dashboard.

Afbeelding

Het cockpit gedeelte heb ik direct op het dashboard gelijmd met 3M 90 spraylijm, zonder onderliggend schuim. Dit vanwege plooivorming die anders zou ontstaan. De randen heb ik ingelijmd met Bison TIX contactlijm.

Afbeelding

Tussentijds resultaat. Ik ben er nog lang niet maar het begint ergens op te lijken.
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door Paul »

Inmiddels is het dashboard zo goed als klaar. Een stiknaadje is kapot door het stretchen van het leer, dat moet ik nog repareren.
Zal niet lang meer duren voordat ik het dashboard weer in ga bouwen.

Het was geen eenvoudige klus en de cover had her en der wel wat probleempjes met de pasvorm maar ik ben toch tevreden met het eindresultaat.

Afbeelding
Rppn
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2020, 18:54

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door Rppn »

Netjes!

Ik heb vorige zaterdag bij een LS-model gestaan. Deze was volledig in leder zelfs de dakhemel. Heeft ook wel iets!

Grts
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door Paul »

Thanks, dashboard zit er weer in, heb het eerste rondje van het nieuwe jaar al weer gereden.
Oh dat is ook wel cool denk ik ja. Alles in zwart leer?
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Project: leer bekleden dashboard

Bericht door klaas635 »

Ziet er prachtig uit.........
Post maar wat foto,s als je het gemonteerd heb in de auto.
Plaats reactie