Buitenspiegel los

Topics over de buitenkant, lakwerk, plaatwerk etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Buitenspiegel los

Bericht door Paul »

Gisteren was alles nog goed en vandaag zit mijn rechter buitenspiegel ineens los.
Hij zat een beetje los net voordat ik een korte rit maakte en na de rit zat hij ineens extreem los (zie video).
Iemand een tip hoe ik dit het beste op kan lossen zonder dingen kapot te maken?

Gebruikersavatar
Street Legal
Donateur
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 sep 2020, 19:24

Re: Buitenspiegel los

Bericht door Street Legal »

Spiegel van de deur afhalen door het plastic kapje in de hoek los te halen en de drie schroeven en de zwarte stekker los te maken. Dan kun je veilig op de werkbank verder. onderaan het knik gedeelte een plastic dop weghalen. Daarin zit een schroef oid waarmee het vastzit.
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Buitenspiegel los

Bericht door Paul »

Mooi, dat zal ik eens doen, thanks.
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Buitenspiegel los

Bericht door klaas635 »

Hier een foto van de binnenzijde van de spiegel en het plastic kapje.

Voorzichtig met het afhalen van het plastic kapje de bevestiging kan snel

afbreken. Bij de meeste e 24 zijn die al afgebroken en zetten ze het plastic kapje vast met

dubbelzijdige tape. Volgens mij zijn is dit plastic kapje niet meer nieuw leverbaar.

succes....

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Buitenspiegel los

Bericht door Paul »

Het is gelukt mannen, de spiegel is gerepareerd.
Ik heb het spiegelglas niet verwijderd. Ik heb enkel het kleine kunststof kapje tussen de voet en de spiegel opengebroken.
Dit kapje heeft een heel dun randje wat je met een paar keer heen en weer bewegen kan breken. Later met superlijm weer gemonteerd, zie je niets van.

Het probleem was dat de bout losgelopen was van de voet. Die krijg je echter niet teruggeduwd omdat er een behoorlijk sterke veer in het systeem zit.
Een bijkomstig nadeel is dat door de bout de kabels lopen van de spiegelverstelling. Je kan er dus geen passende Torx sleutel opzetten om de veer in te drukken. Omdat de bout uit het huis was gedraaid, werden ook de kabels afgekneld. Je hebt met de kabels erin totaal geen bewegingsruimte. Ik heb dus de kabels doorgeknipt. Toen de kabels doorgeknipt waren kon ik eens goed bekijken hoe het systeem werkt. Het gaf me ook de mogelijkheid om een Torxbitje in de bout te zetten en hard te drukken bij het aandraaien.
Dat heeft gewerkt, de spiegel zat weer vast op de voet. Vervolgens heb ik de draden gesoldeerd en verlengd. Opnieuw door de bout gehaald en aangesloten.

Om te voorkomen dat de bout opnieuw los zou lopen, heb ik een gaatje door de bout geboord en een borgschroefje geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Street Legal
Donateur
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 sep 2020, 19:24

Re: Buitenspiegel los

Bericht door Street Legal »

Goed gedaan hoor. De bout is een " spiebaan" bout. Er is eigenlijk een speciale sleutel voor nodig. Maar met wat eigen ideeën heb je het goed opgelost.
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Buitenspiegel los

Bericht door Paul »

Thanks! Ben blij dat het gelukt is. Ik had toevallig een passende bit in huis, dat maakte het aandraaien wel makkelijker.
Plaats reactie