Ervaring en advies motorolie

Problemen met starten, motor, lekkages of elektrisch systeem? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Ervaring en advies motorolie

Bericht door Paul »

Wat zijn jullie ervaringen met motorolie voor de M30B35 motor?
Er worden nogal wat verschillende soorten olie geadviseerd her en der.
De prijzen lopen ook flink uiteen.

Kroon geeft aan dat "Classic" olie het beste is voor deze motor, echter adviseren ze ook weer 3 verschillende types.
https://www.kroon-oil.com/nl/productadv ... nt:325879/

Iemand hier ervaring mee? Of een goed alternatief?
Mijn auto is een goed weer auto, geen winter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Street Legal
Donateur
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 sep 2020, 19:24

Re: Ervaring en advies motorolie

Bericht door Street Legal »

Ik gebruik alleen maar Minerale motor olie in mijn 633. De Kroon Classic is een goed produkt. Van Valvoline, MpM, Eurol etc leveren ze nog 15W40 of 20W50. Heb zelf voor Valvoline gekozen deze keer, vorige keer Motul.

Minerale olie is belangrijk in een M30 omdat deze is ontworpen in de jaren 60 met de daarbij behorende lagerspelingen. Minerale olie is ook uit die tijd en past dus bij deze eigenschappen.

Ik weet dat er op bijna elk forum discussies ontstaan over de juiste olie, en een ieder heeft recht op zijn/haar eigen mening. Mijn ervaring met volsynthetische olie in een 2,0 l BMW M10 heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer moderne olie in een oud type motor gebruik.
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Ervaring en advies motorolie

Bericht door Paul »

Dat is een goed uitgangspunt. Ik heb daarom ook voor alles alleen minerale olie gebruikt.

Ik heb de Kroon Classic minerale olie gebruikt. Mooi ook die ouderwetse blikken 🙂
Voor de versnellingsbak heb ik de minerale Kroon Gearlube GL-4 80W gepakt.

En voor het differentieel minerale olie van Ravenol, SAE90.
Plaats reactie