Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Topics over de buitenkant, lakwerk, plaatwerk etc...
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door Paul »

Ik ben plannen aan het maken voor het spuiten van mijn auto.
De lak van mijn auto is verweerd dus een nieuwe laklaag zal hem goed doen.

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de achter- en voorruit? Die wil ik er graag uit hebben met het spuiten.
Mijn chroomrandjes rondom en op de ramen zijn in erg goede staat, die wil ik dus eigenlijk niet beschadigen.
De rubbers zijn ook nog in goede staat en voelen vrij soepel.
Heeft iemand tips om de boel te verwijderen en te herplaatsen zonder de chroomrandjes en rubbers te beschadigen?

Of een goed adres hier in de regio misschien waar ik dit kan laten doen?
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door klaas635 »

Ik heb de voor en achterruit 2x verwijderd bij mijn 81 en 85.
Achterruit is geen probleem die gaat er vrij makkelijk uit ook de
chroomrandjes zijn geen probleem.
Ik heb gebogen schroeverdraaiers ( zie foto ) daar kun je makkelijk
het rubber van de achterruit naar buiten duwen.
Je hebt daar volgens mij ook speciaal gereedschap voor maar dat heb ik niet .

Voorruit is een heel ander verhaal. Ik heb niks geriskeerd en het rubber
van de voorruit kapot gesneden. Voorruitrubber kost ongeveer € 100.
Als je dat afzet tegen de kosten van het compleet spuiten van je bmw
dan zijn die € 100 ook niet meer de kosten.

Dat de rubbers zacht en soepel aanvoelen is geen garantie dat hij er zonder
scheuren eruit gaat.
Ik heb bij genoeg andere auto,s waar de rubbers soepel aanvoelden de ruit eruit
gehaald maar dat ging regelmatig mis.

De voorruit van een E 24 is vrij groot en gebogen en dat is niet bevorderlijk
om hem makkelijk eruit te halen.

Maar ik denk als je hem compleet wilt laten spuiten dat je nog een ander probleem hebt.
De sierstrips van de raamlijsten van de zijramen.
Het is bijna onmogelijk om er die zonder beschadigingen eruit te halen.
Deze sierstrips zijn erg duur ongeveer € 100 per stuk en je hebt er 4 nodig.
Maar volgens mij zijn de sierstrips van de gehele rechterzijde niet meer bij bmw leverbaar.

Ik heb destijds bij mijn 85 de zijkanten van de raamlijsten van de zijramen in de kleur van
de auto laten spuiten, is wel niet orgineel maar ik vond dat mooier.
Bijlagen
bmw  raamlijst  12.JPG
bmw raamlijst 12.JPG (299.14 KiB) 2695 keer bekeken
bmw  raam 6.JPG
bmw raam 6.JPG (374.93 KiB) 2695 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door klaas635 »

Hier nog een foto van de sierstrips van de raamlijsten van de zijramen waar ze
zich bevinden op de auto.
Bijlagen
bmw  raam  13.jpg
bmw raam 13.jpg (320.94 KiB) 2695 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door Paul »

Bedankt voor je advies Klaas, daar kan ik wel wat mee.
Mijn voorruit is slecht, die moet ik sowieso vervangen dus ik kan op zich wel een risicotje nemen met het verwijderen.

Ik neem aan dat je zowel bij de voorruit als bij de achterruit de chromen randjes hebt laten zitten tijdens het verwijderen van het raam? De chromen randjes dus pas uit het rubber halen als de ruit er al uit is?

Wat betreft de zijkant, ik heb daar al heel wat gedachtes over gehad. Hoewel ik er niet echt gelukkig mee ben, denk ik toch dat ik ze laat zitten met het spuiten. De randjes zijn namelijk in zeer goede staat en ik zou het echt zonde vinden als ze beschadigen. Net zoals jij al aangeeft, ze zijn onbetaalbaar en mogelijk al niet eens meer verkrijgbaar. De onderste verwijder ik wel maar dat lijkt me ook vrij eenvoudig.
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door klaas635 »

De chromen randjes laten zitten in de voor en achterruit tijdens het verwijderen.
Voor dat je ze terug zet eerst wederom de chromen randjes in het rubber plaatsen.
Als je de ruiten terug zet moet je met minimaal 2 man zijn en een setje houders met zuignappen
werkt dan wel heel fijn.

De chroomlijsten boven het raam van de de deur en van de zij -ruit zijn vrij makkelijk te verwijderen.
Ik ga er vanuit dat je het complete interieur eruit haalt als je hem naar de spuiter brengt i.v.m. spuitnevel.

Als je de raamlijsten van de zijruit er haalt kijk dan even naar de metalen steun van de raammotor waarop de zijruit rust.
Deze zijn vaak in erg slechte staat en die kunt je dan makkelijk vervangen. ( zie foto )

Het kaal trekken van de e24 levert geen problemen op denk ik.
De stootstrips rondom en de voor - en achterbumper zijn allemaal vrij makkelijk
te verwijderen.
De deurklinken van de beide deuren zijn makkelijk te verwijderen alleen het weer terug
zetten dat is een crime...
Bijlagen
zijraam  steun.JPG
zijraam steun.JPG (253.24 KiB) 2691 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door Paul »

Ik dacht juist dat die chromen randjes boven de ramen heel lastig te verwijderen zijn. Die zijn op een rail geschoven zoals ik het zie. Vraag me af of dat er na 34 jaar nog af te krijgen is zonder schade.

Het interieur zal ik deels verwijderen omdat ik dat dan ook meteen aan wil pakken. De rest dek ik af.

Ik zal die raamsteunen controleren, ik denk echter dat ze bij mij nog wel OK zijn, er zit heel weinig roest op deze auto, komt uit Californië. De bekende zwakke plekken zijn bij mijn auto eigenlijk allemaal onaangetast.
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door klaas635 »

Ik enkele foto,s voor jouw gemaakt hoe die chromen randjes van de zijruit en deurruit eruit zien .
Dan kun je zien hoe ze vast zitten. Die zitten geklemd met een aantal klemmen die je op de foto ziet.
Je kunt de buitenkant van de chroomrand van de zijruit naar boven eruit drukken. Doordat ze geklemd zitten met klemmen
zijn ze nooit vastgeroest.

De chroomrand van de deur zit met klemmen vast en uit de beide buitenzijde zit hij vast met een parker.
Om die chroomrand los te halen maar moet je wel de buitenspiegel verwijderen maar dat heb je volgens mij al een keer gedaan.

Als je chroom randen van de zijruiten wilt verwijderen vind ik het wel handig dat je de voorstoelen demonteert want achterin heb je weining ruimte. De voorstoelen zitten maar met 4 bouten vast , die heb je zo los.
Ik verwijder ook altijd de 2 kuipstoelen achter want die zitten maar met 2 parkers vast onder het zitgedeelte.
Als je de voorstoelen en kuipen verwijderd kun je er achter fatsoenlijk bij om wat te doen.
Om de chroomranden achter te verwijderen moet je wel het een ander los maken maar dat wijst zijn eigen wat je daarvoor moet doen.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Bijlagen
strip  5.jpg
strip 5.jpg (266.15 KiB) 2665 keer bekeken
strip  3.jpg
strip 3.jpg (270.2 KiB) 2665 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door klaas635 »

Hier nog 2 foto,s van de chroom randen bij de ruiten
Bijlagen
strip  88.jpg
strip 88.jpg (51.12 KiB) 2665 keer bekeken
strip  66.jpg
strip 66.jpg (40.04 KiB) 2665 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door Paul »

Bedankt voor je uitleg Klaas!
Zoals ik het zie, zijn dit instructies voor het verwijderen van de chromen strips 3 en 4.
Heb jij ervaring met het verwijderen van strips 1 en 2? Volgens mij krijg je die niet zonder schade van de auto.

1.jpg
1.jpg (359.59 KiB) 2649 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Verwijderen en plaatsen voor- en achterruit

Bericht door klaas635 »

In mijn vorige reactie had ik inderdaad vermeld hoe je de chroomstrips 3 en 4 kunt verwijderen.

Voor wat betreft jouw foto met de nummers 1 en 2 zit er in het midden nog een strip. Ik zal hem maar nummer 3 noemen.
Het probleem met deze drie strips aan de bovenzijde, dat die drie strips elk met 3 parkers aan de dakrand zijn geschroefd. ( zier foto )
Om deze parkers te bereiken moet je eerst de beruchte chromen strip los halen wat een mission impossible is om dat zonder schade te doen.
Deze beruchte chroomstrip zit nogal vast en heeft daarnaast heeft hij nog een soort weerhaak
waar door hij heel moeilijk is los te maken zonder schade. ( zie foto )
Je krijg hem er wel af maar niet zonder schade.

Als je dan uiteindelijk de chroom strip eraf hebt dan doemt het volgende probleem al weer op.
De parkers die bmw hiervoor gebruikte om de boven raamstrips vast te zetten waren niet van rvs of verzinkt
dus de meeste zijn volledig verroest en die krijg je met een kruisschroevendraaier niet meer los
dus dat wordt uitboren en dat valt niet mee.

De bovenste raamstrips zijn dan ook met stip het moeilijkste onderdeel dat je moet verwijderen
om je bmw te laten spuiten.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Bijlagen
strip 22.JPG
strip 22.JPG (329.72 KiB) 2636 keer bekeken
strip  27.jpg
strip 27.jpg (205.58 KiB) 2636 keer bekeken
Plaats reactie