Motor slaat af na het schakelen naar D of R

Problemen met starten, motor, lekkages of elektrisch systeem? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
Gt635
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:28

Motor slaat af na het schakelen naar D of R

Bericht door Gt635 »

Dag,

Ik ben nieuw op dit forum, wel al bijna 20 jr in het bezit van een 635csi ('83).
Sinds een jaar ook een E23, 728ia (tevens bj '83). Ik heb me ook op het E23 forum geregistreerd, maar nog geen aanmelding ontvangen. Vandaar even een technische vraag over de 728ia (qua techniek en het betreffende probleem, naar alle waarschijnlijkheid vergelijkbaar met een 628csi).

Het volgende is het geval. Betreft dus een 728i Automaat.
Het stationair toerentaal staat op ca 800/900 toeren (P of N).
Na het schakelen naar D of R zakt het toerental te ver terug, waardoor de motor afslaat. Als ik met een beetje "help" met gas, dan houdt ik hem aan het lopen. Vervolgens (dus in stand D of R) met alleen de voet op de rem, draait de motor op ca 700 toeren. TIjdens het rijden en bv bij afremmen/stilstand e.d. geen probleem. Toerental blijft op ca 700.
Ergens op het moment van schakelen naar D of R zakt hij dus te ver weg.

Iemand een idee waar dit door veroorzaakt wordt?

Alvast dank voor de reactie.

Groet,

Gertjan
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Motor slaat af na het schakelen naar D of R

Bericht door Paul »

Welkom Gert-Jan!

Ik heb zelf geen automaat dus ook geen ervaring hiermee.
Wat ik me echter voor zou kunnen stellen is dat het aan de nullast stappenmotor ligt.
Ik heb vroeger met een Kadett GSi weleens een defecte stekker gehad op de stappenmotor, daar reageerde de motor ook erg slecht op tijdens stationair lopen.
Gt635
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:28

Re: Motor slaat af na het schakelen naar D of R

Bericht door Gt635 »

Dank voor de reactie Paul!

Ik zal eens kijken of dat oplossing biedt. Feit is wel dat ongeacht koude/warme motor het probleem optreedt, dus ik weet niet of dat nog iets uitmaakt (en het dan bv juist niet de stappenmotor is).
Anyway, ik ga er mee verder.

Groet,
Gertjan
Plaats reactie