USA E24 project

Plaats reactie
Rinkana
Donateur
Donateur
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:44

USA E24 project

Bericht door Rinkana »

Goedendag, ik heb nog geen E34. Maar ben we druk op zoek naar een goed basis project.
Daarbij kwam ik deze advertentie tegen:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-6 ... 97856f10b8

Die ziet er, naast de verweerde lak, best prima uit.
Maar ik wilde toch even wat eigenaren/kennis houders vragen of er misschien wat gekke dingen opvallen.
Dat hij nog geïmporteerd moet worden begrijp ik (en heb ik vaker gedaan).

Ook heb ik foto’s gevraagd van onder de motorkap (zie bijlage).

Graag hoor ik wat jullie er van vinden!
Bijlagen
389D9F39-987B-4821-B88E-F40019E3CB89.jpeg
389D9F39-987B-4821-B88E-F40019E3CB89.jpeg (74.8 KiB) 1365 keer bekeken
DC462514-75EA-4A1F-B31C-B0612A8F97D6.jpeg
DC462514-75EA-4A1F-B31C-B0612A8F97D6.jpeg (74.05 KiB) 1365 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: USA E24 project

Bericht door Paul »

Ik heb zelf ook een Amerikaanse E24, uit 1987.
De mijne komt ook uit Californië en dat heeft enkele grote voordelen. En ook enkele nadelen.

Het grootste voordeel is, dat (ik spreek even over mijn auto) hij vrijwel nergens geroest is. En neem van mij aan, E24 kunnen flink rotten. Kijk maar eens naar restauratieprojecten van anderen, het is voornamelijk heel veel laswerk. Dat is dus bij een auto uit Californië (normaal gesproken) niet het geval.
Ook zijn de auto's uit de USA meestal full options.
En de Carfax registratie gaat veel ver terug en is heel compleet. Dat geeft je een goed beeld van de geschiedenis van de auto.

Nadelen zijn er ook en dat heb je ook al gezien.
De lak is altijd verweerd. Leer is door de zon uitgehard en de dashboards zijn altijd gescheurd.
Ook zijn de tellers natuurlijk in miles en meters in gallons.
Een ander nadeel van een Amerikaanse E24 zijn de uitstekende knipperlichten en bumpers. Dit heeft te maken met eisen die destijds door de Amerikaanse overheid werden gesteld aan auto’s. Dit is niet alleen bij de E24 maar bij alle auto’s uit die tijd.
Nog een nadeel is dat de motoren een andere compressieverhouding hebben, ook weer een grapje van de Amerikaanse overheid. Hierdoor hebben ze wat minder vermogen dan een Europese E24 met dezelfde cilinderinhoud. In de praktijk is de auto echter nog behoorlijk rap voor een oldtimer.

Misschien weet je het al maar er zijn verschillende modellen. De E24 is lang geleverd en eigenlijk zijn er 2 compleet verschillende auto’s die er hetzelfde uitzien.
Je hebt het oudste model, die is gebaseerd op de E12. De latere E24’s zijn gebaseerd op de E28. Dat wil dus zeggen dat deze E24’s enorm verschillend zijn wat betreft techniek.
Zelf vind ik een E12 model meer een jaren 70 auto en een E28 model meer een jaren 80 auto. Het is maar net wat je mooier vindt natuurlijk.
De auto waar jij nu naar kijkt is een later model (op E28 basis).

Dan heb je de Europese E24 tot eind 1987. Met smalle chrome bumpers en maximaal vermogen. Meestal zonder katalysator.
De Amerikaanse E24’s tot eind 1987 hebben de inschuifbumpers en iets minder vermogen. Hebben een katalysator. Dit is het model waar jij interesse in hebt.
Vanaf eind 1987 is een nieuw model met zogenaamde “world bumpers”. Dit type is op enkele kleine verschillen na identiek in Europa en Amerika.
Ik heb hetzelfde type als waar jij interesse in hebt. Maar heb de bumpers volledig omgebouwd naar het type van na 1987. Dat past met vrijwel geen aanpassingen op de auto. Nadeel is dat de onderdelen heel moeilijk verkrijgbaar zijn.

Over onderdelen gesproken. Sommige dingen zijn niet meer te krijgen. En vergeet ook niet dat onderdelen duur zijn, zeker bij BMW. Dit was vroeger een topmodel en de prijzen zijn navenant.
Op eBay, forums e.d. kan je aan bijna alles nog komen. En anders moet je creatief zijn maar ook hiervoor zijn vele tips. Er is heel weinig imitatie te krijgen.
Gelukkig zijn veel onderdelen hetzelfde als van de E28, waar er veel meer van zijn verkocht. Deze onderdelen zijn dan ook vaak goedkoper.
Ik zou als ik jou was altijd met een zo compleet mogelijk auto beginnen want als je veel mist, lopen de kosten snel op. Zeker die chromen randjes e.d. als je dat moet gaan kopen, ben je echt een vermogen kwijt, zorg dus dat dat in orde is.

Over de auto waarin je interesse hebt.
Ik zie roest onder het linker achterlicht, ik zou dat goed onderzoeken, kan wel eens een slechte reparatie zijn geweest.
De voorspoiler is gescheurd, zijn niet meer te krijgen, ook niet gebruikt. Moet dus te repareren zijn.
Nieren zijn gedeukt, zijn niet meer te krijgen, gebruikt wel maar zijn heel duur.
Bovenplaat voorbumper is omhoog gebogen, ik denk dat deze vanbinnen verroest is.
De chromen randjes lijken op de foto’s netjes en compleet, dat is goed.
Deze heeft elektrisch verstelbare sportstoelen, een zeer gewilde optie!
Automaat is niet zo gewild, veel E24’s worden omgebouwd naar schakelbak.
Ik vind zelf de prijs best fors. Je moet er nog behoorlijk wat geld in steken om hem op te knappen.

Zwakke punten op de E24:
- Defecte KM teller (telt niet meer op), is eenvoudig te repareren.
- Defecte printplaat van de teller (door lekkende batterij), kan gerepareerd worden.
- Elektrische stoelen niet meer op alle punten te verstellen.
- Rot op vele plekken, een E24 kan op vrijwel alle punten rotten. Vaak onder de motorkap, langs de ruiten, voorspatborden, achterwielkasten, dorpels, bodem.
- Speling op de gehele stuurinrichting (de vele stangen en punten zijn vaak versleten), relatief eenvoudig te repareren, imitatie onderdelen te krijgen.
- Scheuren in het dashboard, dashboard zijn niet meer te krijgen.
- Slecht werkende ventilator/ kachel/ airco
- Speling op de aandrijving

Verder zijn de motoren erg sterk, dat is meestal niet het probleem.

Ik ben heel blij dat ik een Amerikaanse E24 heb gekocht destijds en dat is puur omdat de carrosserie enorm goed is. Het klimaat in Californië is echt perfect tegen roest. Ga je toch liever voor een Euro, controleer dan goed op roest.
Rinkana
Donateur
Donateur
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:44

Re: USA E24 project

Bericht door Rinkana »

Bedankt voor de reactie Paul! Ik had zeker al wat vooronderzoek gedaan en het is ook een bewuste keuze om een te kopen van het tweede type.
Dit omdat ik las dat ze beter bestand zijn tegen roest, stabieler op de weg liggen en dat onderdelen nog iets makkelijker te vinden zijn.

Na nog wat verder onderzoek ga ik toch nog even verder kijken. Deze specifieke auto bekruipt mij het gevoel dat er onderhuids een aantal grote reparaties aan komen.
Zo viel het mij op dat de tellerbak helemaal onder de schimmel lijkt te zitten (overal witte puntjes).

Ook zag ik bijvoorbeeld een andere advertentie van een witte E24 met rood interieur (https://www.autowereld.nl/bmw/6-serie/6 ... tails.html). Deze heeft ook als voordeel dat die al op NL kenteken staat en dus de alle RDW controles heeft doorstaan. Maar dat rooie interieur staat mij dan weer niet aan (wel veel anternativen te vinden op Kleinanzeigen)

Bedankt voor je tips en de aandachtspunten. Zo gaat het helemaal goed komen!
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: USA E24 project

Bericht door Paul »

Die witte puntjes in de tellerbak komt veel voor bij E24's. Daar moet je je niet te veel van aantrekken. Is relatief eenvoudig schoon te maken. De mijne had dit ook.

Ik weet niet wat je van plan bent met je auto maar een auto van 1987 of ouder heeft een groot voordeel ten opzichte van eentje van 1988. Dat is dat deze gebruik kunnen maken van de oldtimerregeling. Belasting is dan maar 120 euro per jaar, nadeel is wel dat de auto in december, januari en februari van de weg moet. Voor mij was dit een bewuste keuze om een auto uit 1987 te kopen.
In de advertentie van deze witte auto staat "Belasting (±) € 120,00 per jaar" dat is NIET waar. De wegenbelasting voor deze auto is (afhankelijk van de regio) ongeveer € 1.100 per jaar!

Deze uit 1988 heeft wel weer een ander voordeel, dat is dat het een type 3 is, met de world bumpers. Dat zijn eigenlijk technisch de beste E24's.

ja, er staan best wat interieurs op eBay maar let wel, dat zijn meestal oudere interieur. Die passen niet zomaar in deze auto.
De stoelen van een type 3 zijn net wat anders en het grootste verschil is dat bij het type 3 model de zijpanelen, middenconsole en bak onder het dashboard met leer bekleed zijn. Die bak is ook anders van formaat.
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: USA E24 project

Bericht door Paul »

Plaats reactie