klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Stel je even voor hier, leuk voor jou en de andere forumleden
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

]Ik ben al een tijdje lid van dit forum maar ik heb me nog nooit voorgesteld en dat wil ik bij deze graag doen.
Ik ben ik het bezit van een 635 van 1981 en 635 van 1985 die ik beiden grotendeels zelf heb opgeknapt.
De 635 van 1981 heb ik al van 1994 in mijn bezit en de 635 van 1985 van 2011.
Ik woon in een klein dorp ongeveer 15 km ten zuiden van Eindhoven.
Ik zal nu eerst iets vertellen over de 635 van 1981 en dan zal ik een andere keer iets vertellen over de 635 van 1985
Mijn droomauto is altijd geweest een 635 maar ik het begin van de jaren negentig waren ze nog erg duur in aanschaf.
In 1994 was er echter een regeling van kracht betreffende de invoerrechten die in hield dat er 1% per maand af ging van de te betalen invoerrechten als je dan een auto kocht in het buitenland zijnde een E.E.G. land.
Als hij 100 maanden of 8,5 jaar oud was hoefde je dus geen invoerrechten te betalen.

Ik zocht geen 635 die al in orde was met maar eentje met wat werk omdat ik het leuk vond om als hobby een auto op te knappen.
In 1994 ben ik een aantal malen richting Duitsland vertrokken om een geschikte 635 te vinden.
Ik wilde graag een type 1 met automaat,schuifkanteldak en een leren recaro interieur.
Een type 1 omdat ik die van binnen mooier vond. Het interieur heeft een meer klassieke uitstraling.
Mijn voorkeur ging uit naar een meer recenter type 1 bj. 1981 of 1982 omdat ik toen dacht dat het plaatwerk dan van betere
kwaliteit zou zijn als die van de eerste bouwjaren.
Achteraf een verkeerde gedachte omdat een 635 van 81 kan soms veel slechter zijn dan een van 1978.
Uiteindelijk vond ik in Dortmund een 635 van 1981 met automaat, schuifkanteldak en leren recaro interieur in de kleur Graphit metallic.
Ik dacht dat deze 635 in redelijk staat was maar dat viel vies tegen toen ik hem had kaal getrokken.
Het roestmannetje was wel erg vaak bij mijn 635 op bezoek geweest. Hij was eigenlijk te slecht om op te knappen, maar ja, ik ben er toch maar aan begonnen.
Om ander plaatwerk in de vervangen verrotte delen in te lassen gebruikten wij destijds altijd de dakplaten van een sloopbmw een E 21 of E 12 die stonden er toen nog volop op de sloop.
Zo een dakplaat heeft net de juist dikte en je kunt hem makkelijk bewerken. Zoals je op de foto,s zult zien heb ik mijn 635 om de rotte delen te vervangen een blauwe en groene dakplaat van een bmw E 21 gebruikt.

De volgende delen van het plaatwerk heb ik moeten vervangen :

-De binnenschermen voor links en rechts vanaf het voorfront tot de voorpoten.
- kriksteunen voor onder de bodem rechts en links
- kriksteunen in de dorpels alle vier
- grote stukken van de dorpels
- een gedeelte van de wielranden achter,binnen en buiten,zowel links als rechts
- nieuwe stukken in de achterschermen gezet
- nieuwe stukken in het plaatwerk rond de achterlichten en rond de kentekenverlichting
- nieuwe stukken in de bodem gezet
- nieuwe stukken in de bak van het reservewiel gezet
- nieuwe stukken in de onderkant van de beide deuren gezet.

Het meeste werk was echter het vervangen van het plaatwerk rond de ophanging van de achteras in de carrosserie.
Deze waren stevig door roest aangetast. Om dit fatsoenlijk te maken werd de complete achteras gedemonteerd.
Het vreemde was dat hij rond het schuifdak en achter rond de schokbrekerbakken nog keihard was. Want op deze plaatsen zijn velen 635 erg slecht.
Ook het chroom van de voor en achter bumper was nog in perfecte staat.

De 635 is verder nog in orginele staat alleen heb ik hem voorzien van 16 inch Alpina,s en
een Amerikaanse console op de achterbank.

In de loop der jaren heb ik zowel bij de voor - als achterwielophanging alle rubbers en lagers vervangen en heb ik alle metalen delen van de voor - en achterwiel ophanging laten stralen en schoperen.

Ik ben nog bezig met het opladen van de foto,s maar die komen er aan...........



-
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier een foto hoe hij er uit ziet na de restauratie
Bijlagen
635.klein.jpg
635.klein.jpg (67.35 KiB) 3513 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier enkele foto,s van de reparatie van de binnenschermen voor
Bijlagen
binnen  re  1.JPG
binnen re 1.JPG (45.62 KiB) 3513 keer bekeken
binnen  klein  3.JPG
binnen klein 3.JPG (40.62 KiB) 3513 keer bekeken
binnen  klein  2.JPG
binnen klein 2.JPG (35.42 KiB) 3513 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier een foto van het rechter binnenscherm voor , nadat we al het plaatwerk hadden verwijderd dat verroest was.
Bijlagen
binnen klein   5.JPG
binnen klein 5.JPG (44.66 KiB) 3512 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier 2 foto,s van de plaatwerk rond de achterasophanging in de carrosserie voor en na de reparatie.
Bijlagen
achteras klein  2.JPG
achteras klein 2.JPG (38.34 KiB) 3511 keer bekeken
achteras klein  1.JPG
achteras klein 1.JPG (49.75 KiB) 3511 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier enkele foto,s van de reparatie van de kriksteunen in de dorpels
Bijlagen
dorpel  3.JPG
dorpel 3.JPG (39.92 KiB) 3510 keer bekeken
dorpel  2.JPG
dorpel 2.JPG (39.09 KiB) 3510 keer bekeken
dorpel  1.JPG
dorpel 1.JPG (35.65 KiB) 3510 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier 2 foto,s van de reparatie van de wielranden achter links en rechts.
Bijlagen
wielrand  2.JPG
wielrand 2.JPG (33.2 KiB) 3509 keer bekeken
wielrand  1.JPG
wielrand 1.JPG (34.41 KiB) 3509 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

Hier een 2 foto,s van de reparatie van de kriksteunen onder de auto rechtsvoor, dus op de plaats waar de duo passagier zijn voeten neer zet..
Bijlagen
kriksteun  2.JPG
kriksteun 2.JPG (46.53 KiB) 3508 keer bekeken
kriksteun  2.JPG
kriksteun 2.JPG (46.53 KiB) 3508 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

kriksteun na reparatie
Bijlagen
kriksteun 1.JPG
kriksteun 1.JPG (44.42 KiB) 3510 keer bekeken
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: klaas stelt zich voor met 635 van 1981

Bericht door klaas635 »

hier een foto van de reparatie van de vloer ter hoogte waar de passagier die achter zit zijn voeten neerzet.
Je ziet het nieuwe stuk wat we er in hebben gelast en je ziet het oude deel wat we eruit hebben geslepen . Dat staat er achter rechtop.
Het nieuwe stuk wat we er in hebben gelast is afkomstig van een BMW E12 die op de sloop stond. Daar hebben we dat stuk eruit geslepen.
Dat stuk past perfect want een E12 heef top die plaats dezelfde bodemplaat.
Bijlagen
achter  e12 .JPG
achter e12 .JPG (49.24 KiB) 3509 keer bekeken
Plaats reactie