Voorstellen LieuweR

Stel je even voor hier, leuk voor jou en de andere forumleden
Gebruikersavatar
Street Legal
Donateur
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 sep 2020, 19:24

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door Street Legal »

Hoi Lieuwe,

Mooi project heb je onder jouw handen. En handig met moderne sociale media ook! Je bent al goed begonnen, en ik hoop dat je niet te veel roest gaat aantreffen. Heb jij een 3,5 in de 633 liggen? Want een M90 is een 3,5. Er zitten op dat blok waterkanalen aan de zijkant en er staat een witte L op het blok bij het oliefilter.

Een type 1 met turbo en meer dan 250 pk geeft een aantal zaken extra te doen. De differentieel bevestiging bij de kofferbakbodem zul je moeten versterken, en de veerpootbrug voor en achter mogen ook niet ontbreken. De remmerij voor een type 1 verdient ook aandacht. De standaard remmen voldoen tot de 250 pk met stahlflex leidingen en orginele Textar of Ferodo sport remblokken, daarboven moet je echt wat anders. Er is geen remmen upgrade voor de vooras te krijgen zonder dat er een adapterplaat nodig is, dit omdat de afstand van de boutgaten voor de remklauwen bij de E12 en E24 type 1 en de E23 een unieke maat hebben en er geen e28 of e32 remmen op passen. Voor je een dikke motor plaatst zou je eigenlijk de remmen eerst moeten upgraden. Als je zeker weet dat je met een turbo gaat werken zou ik even met Tim Maatman gaan praten. Hij had een aantal jaren geleden al een E30 voorzien van een S14 met turbo meegenomen naar Drachten voor de dragrace, en zijn werk is netjes. Die 635 met turbo heeft hij ook gedaan lees ik net. Voor leuk toeren is een 3,3 of 3,5 met een upgrade van de nokkenas meestal voldoende. Mijn motor is standaard, en als ie versleten is bouw ik een 3,7 met schrick nokkenas en een "einzeldrosselanlage" met een megasquirt inspuitcomputer. Dit is toekomst muziek, en komt nadat ik een 5 bak en bijbehorende cardan as heb, en het budget natuurlijk.

citaat uit Wikipedia;
M90

The M90 engine is a lower performance SOHC engine that was based on the M88/1. It utilizes the same block from the M88 and maintains the same bore and stroke, but borrows its head from the BMW M30 engine family. Different years of M90 engines used both Bosch Motronic and Bosch L-Jetronic engine management systems.[4] Typically identified by a white L painted on the block behind the oil filter housing and coolant water passages on the side of the block.

The M90 sold in Europe and most other markets (except North America) used a compression ratio of 9.3:1, did not have a catalytic converter and produced 160 kW (215 hp).

Applications:

1979-1981 E12 M535i
1978-1982 E24 635CSi
1978-1982 E23 735i

Afbeelding
Gebruikersavatar
LieuweR
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2020, 19:51

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door LieuweR »

Enorm bedankt voor je reactie.

Ik waardeer alle tips die ik krijg en dit is zeer bruikbare informatie.
Ik was op bigcoupe al aan het kijken naar wat voor remmen er mogelijk zijn.
Behalve natuurlijk dure custom made setjes, ga ik me zekers verdiepen in de optie voor een E28 subframe achter.
Het is namelijk ook dat ik aan het kijken ben naar een bak en dus diff van een E46 om erin te hangen maar is nog veel research.

Wat betreft de verstevigingen van de auto was ik al het een en ander van plan.
Dit aangezien de auto toch helemaal kaal gaat.
En zo te zien is alles redelijk goed weg te werken in een E24.

De motor ben ik bijna wel zeker van dat dit een M90 is. De motor is dus niet orgineel en heeft de indicaties:
3.5, EB, Z1 en volgens mij heb ik ook de waterkanalen op de zijkant (te zien in de video), echter vind ik op internet niet duidelijke uitleg hiervan.
Ik weet dat de witte L een echte indicatie is maar helaas is het oppervlak zo gecorrodeerd, dat als deze er zat deze niet meer zichtbaar is.
Gebruikersavatar
LieuweR
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2020, 19:51

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door LieuweR »

Update 10 juni 2020:



Volgende stap is actie plan maken wat er allemaal moet gebeuren en dan beginnen aan het kaal halen van het chassis.
PS. Ondertussen aan het onderhandelen om E28 subframe achter aan de schaffen en deze dan te plaatsen dus mogelijk heb ik straks een E24/E12 Subframe over.
Gebruikersavatar
matthijst
Donateur
Donateur
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 sep 2020, 19:51

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door matthijst »

wederom een leuk filmpje, succes
Gebruikersavatar
Street Legal
Donateur
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 sep 2020, 19:24

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door Street Legal »

Mooi filmpje weer. Wat voor camera gebruik jij, ik heb er geen verstand van maar vind de beelden scherp en duidelijk en wil wel eens weten wat daarvoor nodig is.

Ik zie een hoop werk aan de auto, ook reparaties uit het verleden die niet goed gedaan zijn. Vloerplaten bijvoorbeeld. die rubber doppen moeten er wel weer in. Maar gezien jouw sleutelen gaat het je lukken. Het E28 subframe past niet zomaar. je hebt een E28 diff montage rubber nodig van de eerste produktie tot bj 84. En je zult een elegante oplossing moeten bedenken voor de montage van de stabilisator. De schokdemperbevestiging lijkt anders, maar met een andere bus onderaan de schokdemper past het gewoon.

Jij bent inderdaad de bezitter van een M90 motor, welke eigenlijk zonde is om te verbouwen. Ten eerste omdat deze zo meer waard is, en ten tweede omdat een M90 door de grote boring gevoelig is voor koelproblemen en gescheurde cylinderkop, er zit namelijk te weinig vlees tussen de kanalen in blok en kop, BMW heeft dat niet voor niets gewijzigd. In jouw eerste post schreef je over moderniseren en integreren met oud dus als je toch een snelle motor wil bouwen waarom probeer je niet een M50B25 met turbo en intercooler? Eigenlijk kun je daarmee heel ver gaan. Heb in onze dragrace evenementen er eentje gekeurd met 950 pk opE85. In deze link staat al wat beschreven voor een stevige straatmotor: https://www.offenga.nl/werkplaats/projecten/1 .

Blijf je project met interesse volgen, en hoop dat je mijn ongevraagde opmerkingen of adviezen kunt waarderen. Ik heb mijn auto op de velgen en wat kleine dingen na origineel gelaten om zo een betrouwbare oldie te hebben voor regelmatig plezier. Ik heb het geluk dat ik door mijn hobbywerk als keurmeester veel prachtige voertuigen mag keuren, en soms ook rijden. En dat internationaal. Ik heb in de bijlage een foto van een Pro-Mod dragster motor geplaatst. Dit is een motor van Pro-Line racing van 8,2 liter en maakt 4200 pk bij 8000 toeren. Loopt op methanol. Gewoon om te laten zien hoe ver je met een turbo kunt gaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door Paul »

Super film Lieuwe. Je brug staat er ook nu zie ik, netjes! 😀

Ik zie ook (net als Jaap) wel wat plekjes verschijnen nu, maar het lijkt me allemaal prima te repareren. Zal wel behoorlijk wat laswerk zijn, maar goed nu met je brug is het allemaal een stuk makkelijker.

Ik had nog niet eerder een type 1 van de onderkant gezien. Ziet er toch weer een stuk anders uit dan mijn type 2 uit 1987.

4200 PK maar... Wow! Gaaf! :o
Gebruikersavatar
LieuweR
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2020, 19:51

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door LieuweR »

Street Legal schreef: 03 okt 2020, 10:47 Mooi filmpje weer. Wat voor camera gebruik jij, ik heb er geen verstand van maar vind de beelden scherp en duidelijk en wil wel eens weten wat daarvoor nodig is.

Ik zie een hoop werk aan de auto, ook reparaties uit het verleden die niet goed gedaan zijn. Vloerplaten bijvoorbeeld. die rubber doppen moeten er wel weer in. Maar gezien jouw sleutelen gaat het je lukken. Het E28 subframe past niet zomaar. je hebt een E28 diff montage rubber nodig van de eerste produktie tot bj 84. En je zult een elegante oplossing moeten bedenken voor de montage van de stabilisator. De schokdemperbevestiging lijkt anders, maar met een andere bus onderaan de schokdemper past het gewoon.

Jij bent inderdaad de bezitter van een M90 motor, welke eigenlijk zonde is om te verbouwen. Ten eerste omdat deze zo meer waard is, en ten tweede omdat een M90 door de grote boring gevoelig is voor koelproblemen en gescheurde cylinderkop, er zit namelijk te weinig vlees tussen de kanalen in blok en kop, BMW heeft dat niet voor niets gewijzigd. In jouw eerste post schreef je over moderniseren en integreren met oud dus als je toch een snelle motor wil bouwen waarom probeer je niet een M50B25 met turbo en intercooler? Eigenlijk kun je daarmee heel ver gaan. Heb in onze dragrace evenementen er eentje gekeurd met 950 pk opE85. In deze link staat al wat beschreven voor een stevige straatmotor: https://www.offenga.nl/werkplaats/projecten/1 .

Blijf je project met interesse volgen, en hoop dat je mijn ongevraagde opmerkingen of adviezen kunt waarderen. Ik heb mijn auto op de velgen en wat kleine dingen na origineel gelaten om zo een betrouwbare oldie te hebben voor regelmatig plezier. Ik heb het geluk dat ik door mijn hobbywerk als keurmeester veel prachtige voertuigen mag keuren, en soms ook rijden. En dat internationaal. Ik heb in de bijlage een foto van een Pro-Mod dragster motor geplaatst. Dit is een motor van Pro-Line racing van 8,2 liter en maakt 4200 pk bij 8000 toeren. Loopt op methanol. Gewoon om te laten zien hoe ver je met een turbo kunt gaan.
Opnieuw super bedankt voor je reactie! ik stel dit echt op prijs.

Betreft het subframe, ik zie inmiddels dat er nogal wat variatie zijn. E28 subframes met 13 en 20 graden en met schijven en trommel. Ik weet dat ik schijfremmen wil en ga vrijdag kijken bij dit subframe maar moet nog even uitzoeken of dit de juist is (13 of 20 graden):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... b9c5b7a618

Over het feit van die stabilisator stang zag ik dat ook al in deze post:
https://www.bimmerforums.com/forum/show ... -based-E24

Dus hier gaan we wel even mooie oplossing voor maken. Vind zo'n koker niet echt "mooi" ofzo.

Betreft de motor; ja ik lees verschillende dingen over en twijfel nu wel om er een turbo op te zetten. Lees namelijk dat de ruimte tussen de cilinders vrij klein is en dus daar ook niet veel "vlees" zit. Anders zie ik weer topics over stroker M90. Is toch nog wel veel over te vinden. Ik ben nu in Leeuwarden en ga mogelijk vanmiddag even bij Offenga langs en horen hoe zij erover denken. Heb nog niet echt een keuze gemaakt en elk advies neem ik in mijn keuze op.

Ik wil toch echt wel de M90 behouden en lees ook echt dat hij pittiger kan zijn dan een M30 zonder grote aanpassingen. Zoals jij ook al zei het geeft wel meerwaarde en het idee van een M90 erin houden spreekt mij meer aan. Dan maar minder vermogen maar wel een "orginele" motor erin en geen M50.

Super vet die 4200 pk 😮 en leuk dat je zulke auto's met je werk tegen komt.
Gebruikersavatar
LieuweR
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2020, 19:51

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door LieuweR »

Paul schreef: 03 okt 2020, 10:47 Super film Lieuwe. Je brug staat er ook nu zie ik, netjes! 😀

Ik zie ook (net als Jaap) wel wat plekjes verschijnen nu, maar het lijkt me allemaal prima te repareren. Zal wel behoorlijk wat laswerk zijn, maar goed nu met je brug is het allemaal een stuk makkelijker.

Ik had nog niet eerder een type 1 van de onderkant gezien. Ziet er toch weer een stuk anders uit dan mijn type 2 uit 1987.

4200 PK maar... Wow! Gaaf! :o
Ja inderdaad de brug staat en sorry moet nog even foto's posten in het andere topic.
Toen hij stond heb ik gelijk de auto erop gezet eigenlijk haha.

En ja er zitten zeker zwakke plekken in en ga de bevestigingspunten voor het subframe achter echt versterken en de vloerplaten uitsnijden en "nieuwe" inlassen. Had al contact met iemand in belgie die deze maakt en zag ook deze op ebay voorbij komen:
https://www.ebay.nl/itm/Bmw-e24-csi-flo ... Sw3lZexQac

Er is nu in elk geval een beetje duidelijk wat de staat van de auto is en hoe nu verder.
Ik hou jullie up to date!
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door Paul »

Ik zou ook zeker de originele motor behouden als dat mogelijk is. Lijkt me voor de toekomstige waarde van deze auto's het beste.
T/m de tijd dat we met nog benzineauto's mogen rijden tenminste, misschien zijn we straks wel genoodzaakt om er een elektromotor in te bouwen om überhaupt nog de weg op te mogen...

Die Poolse plaatwerk leverancier was ik ook al eens tegengekomen ja op Instagram, die leveren een aantal dingen voor de E24.
We mogen ook niet verwachten dat alles 100% is na 42 jaar 😉 . En eigenlijk is het toch ook gewoon heel erg leuk om alles te repareren.
Gebruikersavatar
LieuweR
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2020, 19:51

Re: Voorstellen LieuweR

Bericht door LieuweR »

Update 24 juni 2020:



Sorry voor de late update maar ik was druk met andere projecten (carport verven, uitbouw voor garage etc).

Inmiddels heb ik een E28 achter subframe weten te bemachtigen dus deze ga in binnekort eens proberen te monteren en zien hoe dat gaat.

Volgende stap is het kaal halen van de bodem en verwijderen van verf om vervolgens de roest plekken te repareren en de motor op een motor steun te krijgen. Hoop volgende keer hier dus ook een update over te hebben wat betreft de staat van de cilinders.
Plaats reactie