Aankoopadvies: 1979 635csi

Stel je even voor hier, leuk voor jou en de andere forumleden
Plaats reactie
Zalm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:43

Aankoopadvies: 1979 635csi

Bericht door Zalm »

Beste liefhebbers,

Ik ben reeds een tijdje op zoek naar een leuke klassieke BMW, hetzij een e34/e30. Mijn kennis van deze vroege e24 is eerder beperkt. Ik vond deze mooie handgeschakelde 635csi en was op slag verliefd. De wagen heeft 120k km gelopen maar heeft sinds 2009 geen geldige platen meer. De verkoper vertelt me (voor zover mijn matige kennis van het Frans) dat de wagen corrosie heeft maar zeker niet rot is , start en rijdt.

Na wat opzoeken kom ik tot de conclusie dat een E24 voor 1982 niet het ideale scenario blijkt te zijn. Vele onderdelen worden gedeeld met de e12 5 reeks en zijn dus schaars (klopt dit?), nieuwe hoofdremcilinders zijn onvindbaar, etc... Ook heeft een vroege e24 wat kinderziektes die vanaf bouwjaar 1982 opgelost worden.

Mechanisch ben ik best wel uit de kluiten gewassen maar roest is mijn grootste nachtmerrie.

-Afgezien de gebruikelijke roest op zichtbare plaatsen, welke onzichtbare of zorgwekkende plekken moet je zeker controleren op een e24?

-In het dashboard blijkt een batterij te zitten die kan lekken en schade kan veroorzaken, hoe controleer ik dit?

-Kan deze 79 635csi van fabriek geleverd zijn met de short gear ratio versnellingsbak en/of LSD? kan je dit enkel van de optielijst afleiden?

-Algemeen: wat moet je nog nagaan bij de aanschaf van een e24?

Op de foto's van het zoekertje kan je al wat roest vinden aan de deur van de passagier, chrome aan de voorbumper en aan de achterlichten een de bestuurderszijde. Ik denk ook de optionele sportstoelen te zien.

Ik dank jullie alvast!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Site Admin
Site Admin
Berichten: 355
Lid geworden op: 29 aug 2020, 07:47

Re: Aankoopadvies: 1979 635csi

Bericht door Paul »

Hi, welkom op het forum.

Het feit dat deze vanaf 2009 niet meer heeft gereden, heeft een oorzaak natuurlijk. Een goed rijdende en gekeurde auto zet je naar mijn mening niet stil. Als je geluk hebt is hij echter van een oud mannetje geweest die niet meer in staat was met de auto te rijden, maar ja, hoe groot is die kans?

Ik heb zelf een 87er, dat is dus een later type. Zoals ik vernomen heb zitten er in de eerste serie wel wat zwakkere plekken dan in de tweede, een slechte auto is het echter niet. De carrosseries gebouwd door Karmann zijn weer zwakker dan de latere type 1’s die door BMW zelf zijn gebouwd.

Naar mijn mening maakt het echter allemaal niet veel uit, een type 2 uit 1989 kan ook heel erg slecht zijn en een 76er weer bijzonder goed. Als de auto het grootste deel van zijn leven binnen heeft gestaan of uit een beter klimaat komt, zegt dat meer dan een type 1 of type 2.

Als je bang bent voor roest kan je overwegen een importauto te kopen. Ik heb dat ook gedaan om die reden. Mijn auto komt aanwijsbaar uit San Diego, Californië. En dat is te zien, de standaard zwakke plekken van de E24 zijn allemaal hard. Bodem tiptop. Nadeel is natuurlijk wel dat je te maken hebt met een gescheurd dashboard, verweerde lak, uitgehard leer en natuurlijk de typische USA versie met uitstekende bumpers en lagere compressieverhouding.

Een E24 heeft niet echt veel overduidelijke zwakke plekken. Ze roesten vrijwel overal. Op veel plekken kan dus roest worden gevonden. Dure reparaties zijn de voorspatborden, als die her en der rot zijn kost je dat veel geld. Ook rotte plekken rond het raam en rond het dakraam zijn kostbaar. Verder zie je nogal eens roest bij de spatbordranden, onder en naast de accu (en ook aan de andere kant) en ook bij de achterlichten. Op de foto’s zie ik al wel wat roest, 100% zeker dat dit niet het enige is.

Die stoelen op de foto’s zijn comfortstoelen, geen sportstoelen.

Wat betreft onderdelen, dat is inderdaad vaak lastig. Maar hetzelfde is ook voor de type 2. En eigenlijk voor bijna elke oldtimer. Als je de auto voor erbij koopt is dat ook allemaal niet zo erg, als je dan wat langer moet wachten op onderdelen geeft het niet. Als je van plan bent om de auto als dagelijks vervoer te gebruiken, dan kan je wel eens voor verrassingen komen te staan, echter zoals gezegd is dit ook bij andere oldtimers het geval.

De batterijen zitten op de printplaat van de snelheidsmeter, die gaan lekken en het zuur tast de printplaat aan. Dit is echter bij alle modellen het geval, ook de latere types en andere BMW modellen.
Gebruikersavatar
Street Legal
Donateur
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 sep 2020, 19:24

Re: Aankoopadvies: 1979 635csi

Bericht door Street Legal »

Hallo en welkom hier.

Ik bezit een 633 die in september 1979 gemaakt is. In deze eerste serie modellen zit er geen batterij in het dashboard. De kilometerteller is ook nog mechanisch met een kabel. Je kon de vijfbak en sperdiff als optie bestellen.

Qua roest kijk naar de vloer vooraan en de overgang naar het schutbord. De dorpels bij de kriksteunen, de schokdemper bevestiging aan de carrosserie voor en achter en de reservewiel bak. Ook de tank kan flink roesten achter het spatbord.

Deze wagen heeft roest aan de deuren onderaan en aan het linker achterlicht. Vanwege de laatste plek Sal de kofferbak van binnen ook wel wat roesten
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Aankoopadvies: 1979 635csi

Bericht door klaas635 »

kijk ook goed naar roestvorming bij de binnenschermen voor ,

vooral vanaf het voorfront tot de voorpoten en dan met name

bij de accu en bij de ruitenwisserreservoir. Daar kunnen veel last hebben van roest.

Ik heb een 635 van 1981 en de foto hieronder zie het rechterbinnenscherm

met wat roestvorming !!!

Bij een type 1 moet je ook goed opletten voor roest bij de ophanging van de achteras in de carrosserie .

Mijn 81 was hier erg slecht aan beide kanten van de ophanging Zie foto.

gr. Klaas

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
klaas635
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 sep 2020, 16:50

Re: Aankoopadvies: 1979 635csi

Bericht door klaas635 »

Hier nog een foto van het linkerbinnenscherm

Afbeelding
Plaats reactie