635 CSi turbo met 1206 pk !!

10 jaar geleden kocht ons lid shark635csi een BMW E24 omdat hij verliefd raakte op het model. Wat hem het meest aansprak was de neus, de Sharknose, zoals bij meerdere oudere modellen van BMW. Zijn droom stond destijds te koop in Friesland, voor €2.000,- (dat waren nog eens gunstige tijden!) wisselde deze van eigenaar en begonnen de voorbereidingen voor de trip naar Rotterdam. De BMW 635 CSi stond in Friesland zo’n twee jaar stil, desalniettemin startte de auto zonder al te veel problemen en ook een testritje door de straat leverde geen problemen op. De grote oversteek naar Rotterdam durfde hij dan ook wel aan en deze werd zonder problemen afgelegd.

De bedoeling was om de auto hier en daar wat op te knappen om er vervolgens lekker mee te kunnen gaan cruisen. Toen begon de ellende echter pas echt. De carrosserie bleek behoorlijk te zijn aangetast door de roestduivel, wat een behoorlijke domper was.

Foto: shark635csi

Samen met zijn broer is hij begonnen met het demonteren van de nodige onderdelen om de schade bloot te leggen, dat bleek een grote klus. Een vriend, die bij een jongerenpool werkte, waar aan auto’s gewerkt werd, bood hulp aan om te helpen met het plaatwerk. Het opknappen van het plaatwerk en het verdrijven van de roestduivel heeft vervolgens enkele jaren gekost.

Vervolgens kwam het idee om er een ander motorblok in te plaatsen. Na een zoektocht werd een passend blok gevonden. Op zich voldeed dit blok prima, maar omdat hij toch iets meer vermogen wilde, werd de zoektocht naar een ander blok gestart. Een S38B36 motor, bekend van de E34 M5 werd gevonden en was nog best betaalbaar ook destijds. Vanaf dat moment ging het echt los, via een vriend kwam hij terecht bij Tim Maatman (Tim’s Turbo Centrum). Tim wist er nog de nodige PKtjes uit te persen. Het vermogen steeg naar een duizelingwekkende 1206 pk na het uitboren van het blok en plaatsen van nieuwe zuigers, vervangen van de nokkenassen, het spruitstuk, inlaatspruitstuk, turbo, versnellingsbak en de koppeling. De 1206 pk haalt de motor op race brandstof, met standaard Euro 95 ligt het vermogen op iets boven de 800 pk.

Foto: shark635csi

Het spuitwerk werd door een vriend gedaan. Het interieur is bekleed in Polen en de inbouw en afwerking werd gedaan door ons lid M6.Piet. Beiden hebben topkwaliteit afgeleverd. Zonder hulp van deze eerder genoemde partijen, was dit nooit zo’n succes geworden.

Na 10 jaar rustig werken aan zijn droom, zelf en met veel hulp van zijn broer, vrienden en specialisten, heeft hij enorm veel bekijks op de weg. Niet alleen vanwege de brullende motor maar vooral vanwege het enorm geslaagde uiterlijk van deze prachtige bolide. Het is plezierig te zien dan mensen onderweg genieten van wat ze zien, priceless!

Foto’s: shark635csi

Video: DutchMotorsport

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.