BMW M635CSi (1984-1989)

Foto: CC BY-SA 4.0, Justin Lippolis

Vanaf april 1984 kwam er een sportversie van de BMW 635CSi, de BMW M635CSi, ontworpen door BMW Motorsport GmbH maar gebouwd door BMW AG (in tegenstelling tot de eerste M5 van de E28-serie, die van de assemblagelijn rolde bij Motorsport en dienovereenkomstig de BMW als fabrikant Motorsport GmbH werd vermeld in de Kfz-Brief), die was uitgerust met een vierkleppenmotor van de BMW M1, maar herzien, met twee bovenliggende nokkenassen (DOHC) en zes afzonderlijke smoorkleppen. De motorcode voor de hoge compressiemotor is BMW M88/3, voor de lage compressiemotor met gereguleerde driewegkatalysator S38B35. De lagere compressie voor de S38B35 was nodig omdat loodvrije benzine nog niet beschikbaar was met een hoog octaangetal dat vergelijkbaar is met premium benzine.

Foto: CC BY-SA 4.0, Beemwej

De versterkte handgeschakelde versnellingsbak met de aanduiding 280/5 van Getrag was een sportversnellingsbak met een langere eerste versnelling en een smalle spreiding, maar het had geen sportversnellingspatroon met de eerste versnelling linksachter zoals de BMW M535i (E28). Het achteraswiel ontving een meervoudig zelfremmend differentieel met 25% vergrendelingsgraad.

Het chassis werd aangepast aan de hogere rijprestaties door 10 mm te verlagen, evenals andere veren en gasdrukschokbrekers en versterkte stabilisatoren. De remmen werden ook versterkt en grotere remschijven met een diameter van 300 mm (intern geventileerd) werden aan de voorzijde gemonteerd, aangevuld met vier zuigers met vaste remklauwen aan de voorzijde. Het remsysteem is ontworpen als een dubbel remsysteem met twee circuits (de standaard modellen hadden zwevende remklauwen met één zuiger en remschijven met een diameter van 284 mm en een diagonaal systeem met twee circuits). ABS was standaard.

Foto: CC BY-SA 4.0, Justin Lippolis

De grotere startaccu met een capaciteit van 88 Ah werd in de kofferbak geplaatst, enerzijds omdat er geen ruimte meer was in de motorruimte, en anderzijds omdat de tractie werd verbeterd vanwege de hogere belasting op de achteras.

Extern verschilde de BMW M635CSi van de andere modellen door een lagere voorspoiler met geïntegreerde mistlampen, een achterspoiler (zoals BMW 635CSi) en door buitenspiegels in carrosseriekleur; In tegenstelling tot de standaard modellen waren de zijspiegels voor de bestuurder en de voorpassagier hier standaard.

In het interieur waren sportstoelen en een lederen sportstuurwiel standaard, net als een aangepaste instrumentatie met een snelheidsmeter tot 280 km/u en toerenteller tot 8000 toeren met een rood gebied vanaf 6900 toeren, de verbruiksmeter zoals bij de standaard modellen (in het onderste gedeelte van de toerenteller) werd weggelaten.

Met 210 kW bij 6500 toeren en 340 Nm bij 4500 toeren met een leeg gewicht van ongeveer 1510 kg bereikte het een topsnelheid van 255 km/u en een versnelling van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden.

Tekst (uit Duits vertaald) van: Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.