BMW E24 type 3 (1987-1989)

Foto: CC BY-SA 2.0, Christian Flores

Type 3 verscheen in mei 1987. De grotere bumpers, die reeds gebruikt werden voor de Amerikaanse markt, werden aan de voor- en achterzijde aangepast, en werden uitgevoerd met schokdempers zoals bij de toenmalige Amerikaanse BMW-modellen. De bumpers werden voorzien van in kleur gespoten zijdelen. De voorspoiler werd eveneens aangepast. De vergrote bumpers zorgden er voor dat de voertuiglengte toenam tot 4.815 mm.

De technologie werd op het niveau gebracht van de BMW E32 die in 1986 werd geïntroduceerd, wat het duidelijkst tot uitdrukking komt in het gebruik van de DE-koplampen (drievoudige ellipsoïde) die nu in alle BMW’s worden gebruikt. De mistlampen werden ook uitgerust met deze lenstechnologie. De BMW 628 CSi werd geschrapt, de BMW 635 CSi werd uitgerust met de geupdate 3,5-liter motor van de E32 / E34-serie met 155 kW (211 pk) met katalysator of 162 kW (220 pk) zonder katalysator. De overige BMW 635 CSi en M635 CSi-modellen werden vanaf toen standaard met katalysator geleverd.

De laatste BMW E24, een 635 CSi automaat met het chassisnummer 1280940, werd geproduceerd op 14 april 1989 en afgeleverd bij de klant in Duitsland op 31 mei 1989.

In totaal werden er 86.219 BMW E24’s gebouwd nadat deze werd opgevolgd door de grotere 8-serie coupe E31.

Tekst (uit Duits vertaald) van: Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.