BMW E24 type 2 (1982-1987)

De facelift in mei 1982 bracht niet veel veranderingen aan het uiterlijk van de BMW E24, maar wel op de technisch vlak. De 6-serie kreeg de techniek van de BMW E28, de opvolger van de BMW E12, zowel qua chassis als motortechnologie. Vanwege de wijzigingen aan het chassis kon de carrosseriestructuur ook worden herzien, de carrosserie werd niet alleen ongeveer 50 kg lichter, maar ook stijver.

Het voorste en achterste deel werd enigszins herzien: er werd bijvoorbeeld een grotere voorspoiler geïnstalleerd, waarin de (optionele) mistlampen werden geïntegreerd. Aan de achterzijde werd de bumper verlengd tot aan de wielkasten.

De officiële typeaanduiding werd BMW 6 CS / 1.

Onder de motorkap werd de L-Jetronic van de 635 CSi vervangen door de modernere Motronic van Bosch, de motor van de 628 CSi bleef onveranderd. De 633 CSi werd kort hierna geschrapt. ABS werd standaard voor de 635 CSi, voor de 628 CSi werd het als optie verkrijgbaar en werd pas in 1984 standaard.

Dankzij het verminderde gewicht en de herziene motorregeling, werden ook het verbruik aanzienlijk beter: met de 628 CSi met 9,1%, met de 635 CSi zelfs 17,9%.

Het eerste wat opviel aan het interieur waren de gemodificeerde instrumenten. De snelheidsmeter bevond zich niet langer in het midden van het instrumentenpaneel, met de toerenteller rechts en de brandstofmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter links, maar net als bij de BMW E28 waren de snelheidsmeter en toerenteller nu even groot en waren ze naar buiten verplaatst. De brandstofmeter en temperatuurmeter werden in het midden boven de andere geplaatst, daartussen bevond zich de service-intervalweergave, die nu ook beschikbaar werd in de BMW E24. Deze geeft de tijd aan tot de volgende olieverversing of de volgende inspectie, op basis van de motorbelasting en het aantal koude starts.

De Check-Control was vanaf toen niet alleen actief met een druk op de knop, maar bewaakte vanaf toen automatisch het koelvloeistofniveau, motorolieniveau, dimlicht, remlicht, achterlicht, kentekenplaatverlichting en waswaterniveau; een fout werd aangegeven met een elektronisch geluid en doormiddel van een centraal geplaatste waarschuwingslamp; Remvloeistofniveau en voldoende remblokdikte werden nu afzonderlijk gecontroleerd.

Ook nieuw was de boordcomputer, die verkrijgbaar als optie voor de BMW 628 CSi en standaard in de BMW 635 CSi, die niet alleen de tijd en datum kon weergeven, maar ook de buitentemperatuur (met ijswaarschuwing onder +3 ° C), gemiddelde snelheid, verbruik en een snelheidslimietinstelling. Bovendien kon een reisafstand worden ingevoerd, van waaruit de boordcomputer een aankomsttijd probeerde te voorspellen met behulp van de afstand die al was afgelegd en de gemiddelde snelheid.

De bediening van verwarming en ventilatie werd ook aangepast, waarbij de drie draaiknoppen voor temperatuur (links), luchtvolume (midden, tot 1979 met analoge en later digitale klok) en luchtverdeling (rechts) werden vervangen voor twee externe draaiknoppen voor temperatuur en de ventilator, met daartussen drie schuifregelaars voor de verdeling van de luchtstroom.

Andere schakelaars voor de elektrische ramen en buitenspiegels werden ook geïntroduceerd.

Het centrale vergrendelingssysteem werd voorzien van een extra ontgrendelingsslot om diefstal te voorkomen, waardoor voorkomen kon worden dat het voertuig van binnenuit werd geopend. De ruitensproeiers en de linkerbuitenspiegel werden elektrisch verwarmd; het indrukken van de portiergreep activeerde bovendien de verwarming van het slot van het bestuurdersportier.

Tekst (uit Duits vertaald) van: Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.