BMW E24 type 1 (1976-1982)

Foto: CC BY-SA 2.5, Galant

De BMW E24 werd officieel gelanceerd op de Autosalon van Genève in maart 1976. Hij leek erg op de 7-serie (E23) die in mei 1977 werd gepresenteerd, maar was gebaseerd op de enigszins verkorte wielbasis van de eerste BMW 5-serie (E12).
De officiële typeaanduiding is BMW 6 CS.

In vergelijking met zijn voorganger DE BMW E9 is de E24 langer en breder. De crashtests tijdens de ontwikkeling hebben geleid tot een zwaardere, maar ook aanzienlijk stijvere en veiligere carrosseriestructuur. De toegevoegde B-stijl werd afgewerkt met zwart kunststof om optisch de indruk te wekken van een doorlopend raamgedeelte, zoals bij de voorganger E9. Door de B-stijl konden de achterste zijruiten slechts gedeeltelijk worden geopend.

De BMW E24 werd oorspronkelijk volledig gebouwd door Karmann. Vanaf augustus 1977 werden echter enkel de carrosserieën daar nog geproduceerd vanwege de fluctuerende kwaliteit. Ze werden vervolgens verder geassembleerd in de BMW-fabriek in Dingolfing.

De eerste twee productievoertuigen, een BMW 630 CS met chassisnummer 4360001 en een BMW 633 CSi met nummer 4375001, rolden op 15 oktober 1975 van de assemblagelijn.


1976: 630 CS en 633 CSi

De lancering van de serie omvatte de 630 CS met een 3,0-liter carburateurmotor en de 633 CSi met een 3,2-liter inlaatspruitstukinjector; in de VS werd de 630 CSi met katalysator gelanceerd.

Een technische innovatie was de zogenaamde Check Control, die met een druk op de knop de bestuurder de functie van de rem- en achterlichten, het juiste niveau van koelvloeistof, motorolie, remvloeistof en ruitensproeiervloeistof en de voldoende dikte van de remblokken kon laten zien.

De standaarduitrusting was op dat moment behoorlijk uitgebreid volgens de normen, naast comfortfuncties zoals centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in lengte verstelbaar stuurwiel en warmtewerend glas ook veiligheidsdetails zoals stuurbekrachtiging met veiligheidsstuurkolom en de gelaagde glazen voorruit. Er waren ook aluminium wielen, halogeenkoplampen en een mistachterlicht. Ook een toerenteller was op dat moment niet vanzelfsprekend. De E24, gebouwd door Karmann, had standaard gedeeltelijk lederen stoelen, en de vanaf 1977 door BMW gebouwde modellen hadden zelfs volledig lederen stoelen. De achterbank bestond uit twee individuele kuipstoeltjes.

De opties die af fabriek verkrijgbaar waren, omvatte bijvoorbeeld een airconditioningsysteem, een elektrisch of handmatig bediend zonnedak en een automatische versnellingsbak met 3 versnellingen.


1978: 635 CSi

Om het sportieve karakter weer te benadrukken, na de twee meer op comfort gerichte basismodellen, werd in 1978 de 635 CSi met een 3,5-liter inlaatspruitstukinjector met 218 pk toegevoegd aan het assortiment. Dit model week aan de buitenkant af door voor- en achterspoilers, zijlijsten en aluminium BBS sportvelgen.

Het chassis kreeg strakkere schokdempers met versterkte stabilisatoren, een 5 versnellingsbak en een sperdifferentieel met 25% vergrendelingsgraad (40% toeslag). In het interieur kwamen sportstoelen van Recaro als optie verkrijgbaar. De instrumenten in de cockpit werden voorzien van rode in plaats van witte wijzers.


1979: 628 CSi

De 630 CS, die aan het begin van de serie al niet erg modern was en die met zijn drie-liter motor met een Solex dubbele carburateur een hoger verbruik had dan de grotere en krachtigere 633 CSi, werd in 1979 vervangen door de 628 CSi, waarvan de 2,8-liter inlaatspruitstuk injector met 184 pk werd geleend van de 528i. Deze bereikte hiermee bijna de rijprestaties van de oude drie-liter motor. Dankzij de L-Jetronic was er niet alleen een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik, vooral in het stadsverkeer, de motor liep ook veel beter.

Tekst (uit Duits vertaald) van: Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.