BMW Alpina B7 Turbo

Foto: CC BY-SA 3.0, Micham6

Dankzij het modulaire systeem van de BMW-motoren was het voor Alpina eenvoudig om prestatieverbeteringen door te voeren die geschikt waren voor dagelijks gebruik.

Voor de BMW 630 CS en BMW 633 CSi die aan het begin van de BMW E24 werden aangeboden, konden de reeds bekende motoren B2 en B8 uit de 5-serie E12, sedan E3 en coupe E9 worden overgenomen; de letter B geeft de grote zescilinder M30 aan, het volgende nummer de respectieve ontwikkelingsfase.

De BMW B7-turboaandrijving vestigde ook op technisch vlak de aandacht: de maximale boostdruk van de turbolader kon van de bestuurdersstoel worden verlaagd van maximaal 1,85 bar tot 1,55 bar (overeenkomend met 250 pk), voor verbeterde prestatieontwikkeling bij lage snelheden, d.w.z. voordat de turbo werd ingebracht, werd een speciaal afgestemde resonantielading gebruikt. Deze zogenaamde gecombineerde lading is ontwikkeld door de Hongaarse ingenieur Dr. Cser en werd voor het eerst in een productievoertuig gebruikt door het hoofd van Alpina-motorontwikkeling; Fritz Indra. De inlaatspruitstukinjectie werd uitgevoerd door een elektronisch geregeld, Pierburg DL-systeem, en een elektronisch, contactloos gecontroleerd Dr. Hartig ontstekingssysteem.

Foto: CC BY-SA 2.0, Powhusku

Nadat BMW was overgestapt op de nieuwe Bosch Motronic, profiteerden de BMW B7-turbo’s ook van deze motorregeling, die de regeling van de boostdruk, ontsteking en injectie integreerde en coördineerde. Nadat Alpina als eerste voertuigfabrikant de nieuwe metaalkatalysatoren van Emitec in serieproductie gebruikte vanwege de lagere uitlaatgastegendruk in vergelijking met katalysatoren met een keramische drager, nam de Motronic ook de lambdaregeling over.

De B9, die pas vanaf 1982 werd gebouwd, was gebaseerd op de BMW 635 CSi, de prestatieverbetering werd bereikt door klassieke motortuning: de halfronde verbrandingskamers zorgen voor een betere verbranding van de machinaal bewerkte inlaatpoorten en de nokkenas met slechts een iets langere openingstijd (268 ° in plaats van 264 °) en een veranderde nokvorm. Ondanks de aanzienlijk betere prestaties, verbruikte de BMW B9 Coupé minder brandstof dan de standaard BMW’s.
Er werden in totaal slechts 119 voertuigen gebouwd.

Tekst (uit Duits vertaald) van: Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Eén gedachte over “BMW Alpina B7 Turbo

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.